Czy jesteś gotowy na zmieniające się wymagania pracowników?

W miarę jak CPA akceptują fakt, że sztuczna inteligencja (AI) nie jest już fantastyką naukową, muszą również pamiętać o wpływie, jaki będzie ona miała na siłę roboczą i miejsce pracy. Dwuletnie badanie McKinsey Global Institute sugeruje, że do 2030 r. inteligentne agenty i roboty mogą zastąpić 30 procent obecnej pracy ludzkiej na świecie. Jednak pandemia COVID-19 prawdopodobnie przyspieszy przyjęcie technologii i narzędzi automatyzacji, ponieważ zmusi organizacje do przyjęcia nowych i bardziej wydajnych sposobów pracy.
Na przykład, badanie PwC "COVID-19 CFO Pulse Survey" z czerwca 2020 r. wykazało, że 52 procent globalnych liderów finansów korporacyjnych planuje usprawnić pracę zdalną i uczynić ją stałą opcją dla stanowisk, które na to pozwalają. Jeśli chodzi o firmy CPA, badanie Arizent's June 2020 COVID-19 Pulse Survey wykazało, że 82 procent wszystkich firm jest "bardzo lub nieco prawdopodobne", aby umożliwić pracownikom stałą pracę z domu.
W dłuższej perspektywie, automatyzacja i wypieranie tak wielu miejsc pracy zapowiada zmianę kształtu firm CPA i organizacji, którym służą - podobnie jak zachodzące przed nami zmiany społeczne i pokoleniowe.
Rozważmy "srebrne tsunami", które przybiera na sile. Według danych U.S. Census Bureau, każdego dnia około 10 000 osób z wyżu demograficznego osiąga wiek 65 lat, a do 2024 roku liczba ta wzrośnie do prawie 12 000 dziennie. Do 2031 roku najmłodsi spośród szacowanych 73 milionów osób z wyżu demograficznego osiągną pełny wiek emerytalny.
Zastanów się teraz, jak wiele stanowisk kierowniczych w firmach i spółkach CPA zajmują osoby z wyżu demograficznego. Czy potrafisz sobie wyobrazić, jak dramatycznie zmieni się wygląd i zachowanie pracowników, gdy na te stanowiska wkroczą osoby z pokolenia X i milenialsi?
Wybiegając w przyszłość do 2027 roku, Stowarzyszenie przewiduje, że pokolenie wyżu demograficznego będzie w większości na emeryturze; pokolenie Gen X, które aktywnie podniosło swoje kwalifikacje, będzie przewodzić organizacjom obok milenialsów, których liczebność, jako najliczniejszego pokolenia wśród pracowników, zdominuje kulturę miejsca pracy; a pokolenie Gen Z - najliczniejsze, najbardziej zróżnicowane pokolenie w USA i pierwsze, które nigdy nie żyło w świecie bez Internetu - zacznie wkraczać i zmieniać profesjonalną siłę roboczą.
W rezultacie, pracownicy będą w większości zwinnymi cyfrowymi tubylcami, którzy wymagają większej elastyczności, uczestniczą w znacznie większym stopniu w gospodarce opartej na projektach i pracy grupowej, a także są bardziej świadomi społecznie niż kiedykolwiek wcześniej - i będą oczekiwać, że ich pracodawcy i marki (tj. firmy i organizacje), które wspierają, będą takie same.
To napędza bezprecedensowe zmiany. Według raportu GlobalWebIndex 2020 Corporate Social Responsibility Report, 68 procent konsumentów online w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii rozważyłoby rezygnację z korzystania z usług marki z powodu słabej lub wprowadzającej w błąd społecznej odpowiedzialności biznesu, a blisko 50 procent zapłaciłoby więcej za marki o świadomym wizerunku społecznym. Okazało się również, że 66% osób z pokolenia Zers uważa, że ważne jest, aby przyczyniać się do rozwoju społeczności, w której żyją. Odpowiada to raportowi Facebook for Business, w którym stwierdzono, że 68% osób z pokolenia Zers oczekuje od marek wkładu w życie społeczne.
Na głębszym poziomie społecznym, Facebook for Business podaje również, że 77 procent osób z pokolenia Zers czuje się bardziej pozytywnie nastawionych do marki, gdy ta promuje równość płci, a badanie przeprowadzone przez Morning Consult wykazało, że 82 procent osób z pokolenia Zers docenia to, że firmy i liderzy biznesowi publicznie wypowiadają się na temat ruchów takich jak Black Lives Matter, ale nadal wierzą, że czyny mówią głośniej niż słowa. Mówiąc o działaniach, Gartner stwierdził, że prawie połowa osób z pokolenia Z planuje współpracować z firmami i instytucjami, które wykazują się społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Podsumowując, CPA muszą przygotować się na przyszły wpływ nie tylko rewolucji technologicznej, ale i społecznej, która zmusi zarówno współczesne organizacje, jak i profesję CPA do rozwiązania wielu długotrwałych problemów kulturowych w celu przyciągnięcia i zatrzymania talentów, klientów i kontrahentów.