Jak pomóc sobie (i swojemu zespołowi) uniknąć wypalenia zawodowego

Biura rachunkowe działają po to, by przynosić zyski i zapewniać zwrot swoim partnerom. Aby to zrobić, muszą obsługiwać klientów. Aby dobrze ich obsługiwać, potrzebują zadowolonych pracowników. Ale czy służenie interesom pracowników jest sprzeczne z imperatywem zysku? Nie sądzę. W rzeczywistości uważam, że skupienie się na dobrym samopoczuciu pracowników jest niezbędne do osiągnięcia trwałej rentowności.
Problem wypalenia zawodowego w księgowości
Księgowość zawsze była wymagającym zawodem. Według badań AAT, w 2019 roku 90 procent księgowych stwierdziło, że było zestresowanych w pracy. W ostatnich latach liczba ta niewątpliwie wzrosła, ponieważ pandemia, przejście na pracę zdalną i zakłócenia równowagi między życiem zawodowym a prywatnym dodały rosnącą presję do już wymagającego zawodu. Wynik nie był dobry ani dla pracowników, ani dla firm.
Podczas gdy każdy zawód i każda branża odczuła skutki Wielkiej Rezygnacji, firmy księgowe doświadczyły niespodziewanych odejść specjalistów na wszystkich szczeblach kariery, czy to na emeryturę, czy do innych firm, czy też w ogóle do innej kariery.
Przed pandemią firmy traciły około 20 procent swoich talentów rocznie, a w ostatnich dwóch latach w niektórych firmach rotacja przeszła przez dach, ponieważ ludzie przewartościowują swoje życie zawodowe.
Wiele firm stara się poprawić rekrutację i utrzymanie pracowników poprzez płacenie im więcej i oferowanie premii. Dobre wynagradzanie ludzi jest z pewnością częścią rozwiązania, ale nie jest to rozwiązanie całościowe. Jeśli członkowie twojego zespołu są zestresowani, wypaleni i pracują ponad 50 godzin tygodniowo, płacenie im więcej jest krótkoterminowym rozwiązaniem długoterminowego problemu.
Robienie dobrze poprzez bycie dobrym
Skutki ostatnich dwóch i pół roku uwydatniły znaczenie dbania nie tylko o nasze zdrowie fizyczne, ale również o zdrowie psychiczne.
Granice między pracą a naszym życiem osobistym rozmywają się od lat, a dla wielu osób zniknęły one całkowicie podczas pandemii. Niestety, ludzie zazwyczaj nie są dobrzy w wyznaczaniu własnych granic. W rezultacie członkowie zespołu pracują wcześnie rano i późno w nocy, odpowiadają na e-maile w weekendy i siedzą przed komputerem po 12 godzin dziennie przez kilka dni z rzędu.
To nie jest przepis na dobre samopoczucie, a kiedy ludzie nie są zdrowi, nie mogą wykonywać swojej najlepszej pracy. Dlatego liderzy firm muszą być bardziej świadomi tego, że dobre samopoczucie pracowników jest częścią ich strategii biznesowej.
Ale jak?
Oto kilka kroków, które możesz podjąć, aby zacząć wspierać dobre samopoczucie w swoim zespole:
- Oferuj zasoby związane z dobrym samopoczuciem i zachęcaj ludzi do korzystania z nich. Wiele firm posiada programy pomocy pracowniczej (EAP), które oferują dostęp do licencjonowanych pracowników służby zdrowia, pomoc w znalezieniu mieszkania, transportu i opieki nad dziećmi, krótkoterminowe doradztwo i inne. Programy te nie przyniosą Twojemu zespołowi nic dobrego, jeśli nie będzie on świadomy oferowanych zasobów lub nie będzie wiedział, jak z nich skorzystać. Zwróć się o pomoc do zespołów ds. talentów i marketingu, aby edukować pracowników na temat dostępnych zasobów i zachęcać do korzystania z nich.
- Rozwijaj swoje umiejętności prowadzenia rozmów. Wielu liderów firm sprawdza się z członkami swojego zespołu, pytając: "Jak leci?". Nawet gdy pytanie to zadawane jest z najlepszymi intencjami, rzadko daje sensowną lub szczerą odpowiedź. Wielu liderów nie rozpoczyna rozmów o dobrym samopoczuciu z pracownikami, ponieważ po prostu nie wiedzą od czego zacząć, ale ważne jest, aby rozwijać te umiejętności. Daj ludziom do zrozumienia, że rozmowy o dobrym samopoczuciu są częścią "nowej normy" w firmie. Zacznij zadawać pytania o wyzwania, przed którymi stoją i pomóż im znaleźć rozwiązania, które pozwolą im je pokonać.
- Pomóż ludziom zarządzać ich obciążeniem pracą. Wiele firm wywiera presję na ludzi, aby pracowali dłużej, aby nadrobić zaległości w rotacji i wakatach. Ludzie, którzy pracują 60, 70 lub więcej godzin tygodniowo przez dłuższy czas nie radzą sobie dobrze, a taka sytuacja nie jest zrównoważona. Musisz znaleźć sposób na wykorzystanie technologii, procesów, automatyzacji i outsourcingu, aby odciążyć członków swojego zespołu i zapewnić, że wykonują swoją najlepszą i najwyższą pracę.
- Bądź wybredny w kwestii listy klientów. Nadszedł czas, aby wybrać klientów, których firma zatrzymuje i których pozyskuje. Przeanalizuj, ile przychodów i rentowności zapewniają Twoi najbardziej wymagający klienci i zrezygnuj z tych, którzy nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
- Przemyśl na nowo swoje miary sukcesu. Jako księgowi, mamy tendencję do przechodzenia od razu do metryk finansowych przy mierzeniu sukcesu, ale istnieje wiele innych metryk, które mogą pomóc nam ocenić nasze firmy. Przyjrzyj się badaniom satysfakcji pracowników, poziomom wydajności, dniom chorobowym, nadgodzinom i innym wskaźnikom niefinansowym, aby zidentyfikować potencjalnie negatywne trendy i szybko podjąć działania w celu ich odwrócenia.
Bycie dobrym nie stanie się z dnia na dzień. To dzieje się jednego dnia i jednej decyzji na raz. Zacznij od zmiany zasad dotyczących tego, co oznacza dobre samopoczucie w Twojej firmie i upewnij się, że dbasz o siebie i członków swojego zespołu. Jako lider, to nie jest rozszerzenie twojej pracy - to JEST twoja praca. Przyjmij to, a przygotujesz swoją firmę na większą produktywność i sukces w przyszłości.
Ten artykuł pierwotnie pojawił się na blogu Boomer Insights. Można go znaleźć tutaj.